Recensie debuutalbum Douwe Bob

DouweBobAl vanaf de eerste aflevering van het programma “De beste singer-songwriter van Nederland” was ik betoverd door het prachtige stemgeluid van Douwe Bob Posthuma, die inmiddels onder de iets kortere artiestennaam Douwe Bob door het leven gaat. Het nummer Multicoloured Angels dat hij tijdens de liveshows voor zijn vader schreef bezorgde me kippenvel en met de versie die hij daarvan in de finale speelde, blies hij werkelijk het dak van Paradiso af! Ik keek dan ook enorm uit naar het moment dat zijn debuutalbum gelanceerd zou worden. Heel lang hoefde ik gelukkig niet te wachten want begin mei 2013 kwam ‘Born in a Storm’ uit.

Een nieuw favoriet nummer
Ik kan er kort en krachtig over zijn: het album is in één woord geweldig! Ik was natuurlijk heel blij dat het mijn favoriete nummer uit DBSSW bevatte, maar ook de rest van de nummers spreekt me enorm aan. Sterker nog, inmiddels heb ik er een nieuwe favoriet bij. ‘Stone into the river’ klonk zo geweldig dat ik het afgelopen maand coverde tijdens een optreden in Berlage te Eindhoven. Als ik zelf al maar een fractie van zijn stemgeluid die avond heb weten te benaderen, dan ben ik al een zeer tevreden mens.

De rest van het album
In de nummers van Douwe Bob hoor je invloeden uit de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 terug en dat is iets wat perfect bij mij past. Ik luisterde vroeger in de auto met mijn vader al naar cassettebandjes van de Beatles, terwijl de rest van mijn vriendjes vooral muziek uit de Top 40 mooi vond. Bovendien weet Douwe Bob in al zijn nummers echt een verhaal te vertellen waar ik als luisteraar van begin tot eind door geboeid ben. De titeltrack ‘Born in a storm’ is ook nog eens autobiografisch waardoor je nóg meer inzicht in de persoon Douwe Bob zelf krijgt. Het hele album ademt aan alle kanten muzikaliteit uit en ik kan dan ook niet wachten om hem een keer live te zien en horen spelen.